Návštěva babičky...
Tak k nám na návštěvu na pár hodin přijela babička (tedy moje maminka).
Často si tu připadám "jak kůl v plotě". My už se dávno k nikomu na návštěvu neodvážíme a k nám chodí návštěvy velmi sporadicky.
Nedávno tu byla kamarádka s miminkem... Jenda řval "Bojim miminka, bojiiim miminka" a válel se po zemi. Chvíli se snažil nám naházet drobné hračky do kafe, a pak se vrhl na házení hraček i na miminko....
Kamarádka řekla, že by malého syna položila na zem, ale to jsem se ani neodvážila domyslet..... Natož provést.
A včera? Moje maminka přijela kolem 13. hodiny - objednala si k obědu palačinky....
Jen vešla do dveří, začal na ni Jeník řvát: "Babko zlá, hnusná, di pič....Babko hnusná, blbá...."
Bylo vidět, jak je to mamince líto....
Řekla bych, že se se situací ještě nesmířila a že pořád doufá, že její vnuk bude jednou "normální".
Vidím na ní, jak by si přála, aby jí řekl třeba: "Ahoj babi" a třeba jí dal pusu....
Bohužel....
Když si sedla za stůl a namazala si palačinky marmeládou, házel po ní Jeník slizem a dvoukorunou.... jediné jeho právě oblíbené hračky, které zůstaly na stole po jeho dopoledním hraní....
Když se trefil hračkou do brýlí tak, že skoro spadly.... plácla jsem ho přes zadeček...
Dělám to nerada a většinou tehdy, když je nejhůř.
Myslím, že je mu to jedno...a stejně má plenu. Asi to ani moc necítí.
"Babko, zlá, jdi za dědkou..." se rozléhalo celým obývákem.
V kuchyni ji tahal za svetr.....
....mlátil ji flétnou.....
...a pak do ní kopal....
Jakékoliv vysvětlování a domluvy se míjí účinkem ....
Odvést pozornost nejde, v tomto případě ani oblíbenou televizí...
Několikrát jsem ho odvedla do ložnice do postýlky, ale umí vylézt a vrátí se během pár vteřin jako bumerang.... a okamžitě v "násilí na babičce" pokračoval....
Volal na ni: "Bud potichu!!! Buď potichuuu. Nesmíš povídat!!!"
Sundaval jí brýle, házel jí hračky do kafe, tahal ji stále za svetr....
Má tolik síly, že by porazil 80 ti kilogramového člověka....
A neustále pokřikoval nějakou "blbost"....
"Bojím babičky, babka zlá, šla ábus (aby šla na autobus)..."
"Babka nemá na mě koukat".....
"Jeník babičky bojí".....
S klidem si podá svoje křesílko, aby byl výš a "mohl" babičku praštit flétnou do hlavy... :-(
Ještě před pár měsíci opakoval: "S babičkou házet papíjkem"...(házeli si při každé návštěvě s papírkem od Kinder vajíčka) a také spolu plnili "dřevěné" úkoly - vkládačky apod....
Ale teď???
Copak musí vyhnat každého, kdo za mnou přijde? Copak nemůžu alespoň jednou za čas s někým mluvit???
Myslela jsem, že se maminka po 15 minutách "násilí" sebere a odjede zase domů.
Vydržela to chudák u nás asi 4 hodiny...z toho byla hodinu s Jendou venku.... Říkala, že se jí krásně jelo s novým kočárkem. Aspoň něco pozitivního... :-)
Já jsem v pauze, kdy byli venku, upekla švestkovou buchtu s mákem, abych alespoň trošku odčinila chování svého syna a trošku ji potěšila....
Když odcházela, zabalila jsem jí buchtu domů.
Když přišli z venku, byl Jenda "v afektu.... "
Nešlo ho ničím zabavit, a tak jsem už poněkolikáté sáhla do svého tajného fondu - do skříně v ložnici, kam si schovávám dárky na vánoce....a vyndala jsem hru "Ťuky ťuk" od Granny.
Samozřejmě jsem počkala, až se zklidní v postýlce, a teprve potom jsem mu hru dala, abych odvedla novou věcí pozornost od babičky. Aby si nemyslel, že dostal "dárek" za týrání babičky.
Asi půl hodiny to Jendu bavilo.... díky Bohu. Jinak by babičku asi ranila mrtvice.
Ještě pár takových návštěv a skončím v blázinci....
Jak ho mám naučit, že nemá jiným lidem ubližovat?
Komentáře
Přehled komentářů
já bych zkusila nějaké jiné léky. Vždyť víš jak je to s mým Petou. Už zkoušel kolik kombinací.
Jinak s agresivitou zkušenosti nemám, Peta jako dítě agresivní nebyl. On spíše nelibost vyjadřoval kňouráním a někdy vztekáním. Nechtěl se oblékat,nechtěl být venku.
Ale nebil nikiho, jen
Nootropiká
(Hanka a Valerik, 15. 11. 2010 14:38)
Zuzka-Ja som svojho času chcela nootropiká pre V. niektorým deťom ale skôr mimo auti spektra pomohli sa rozrozprávať, ale naša neurologička mi to u neho dosť nedoporučovala, nakoľko oni zhoršujú impulzivitu a hyperaktivitu a to my nepotrebujeme :) Ale bral benfogamu B-vitamíny mám vypozorované, že síce viac po B-čka rozpráva slová, ale zase je úplne nekontrolovatelný, takže už nedávame nič. A mne príde, že jeho aj obyčajné probiotiká úplne rozhodia, vitamíny, veci na detox, takže aktuálne som mu všetko vysadila a mám doma hodnáska, až ho nespoznávam :))
Amely som rada, že som pomohla!
Inak u nás po zadku tiež občas prebehne, a u nás docela funguje, lenže V. je taký netypický v tomto, on provokuje a snaží sa prekračovať hranice ako zdravé dieťa, nie vždy ale občas áno a ja musím vždy vypozorovať, kedy je to o autizme, a kedy o tom zdravom neposedovi v nom. sú to obvykle vyhrotené situácie napr. ked sa mi rozbehne do cesty, alebo pod hojdačky tak pár krát som zasiahla aj schytal a teraz stačí zakričať a stojí na mieste ako prikovaný. To isté keď opakovane robil nebezpečné veci, ktoré nešlo nijak inak zastaviť napr. skákal z okna a pod. Ale nikomu to neradím a zvlášť u autíka ako výchovnú metódu, ja som dosť proti fyzickým trestom aj u zdravých detí a používam ich minimálne, ja ani nekričím po ňom, ked 2x do roka mu "vynadám" lebo už sa to nedá vydržať, tak on je z toho tak hotový že sa lútostivo rozplače. no je už aj starší a rozumnejší, sú mesiace že na neho nemusím ani hlas zvýšiť, normálne poslúcha a potom príde obdobie, že to nijak nejde a musím použiť (nerada) aj tvrdšie metódy aby sám sebe neublížil. Ale určite sa neodporúča agresiu trestať agresiou, že on buchne, tak ja buchnem jeho. svojho času som to preberala v dss kde chodí lebo mal mesiace, že vkuse bol agresívny, už sme si nevedeli radi, úplne za všetko na nás útočil. a vraveli v žiadnom prípade oplácať, oni to všetko zimitujú. no a následne sa zistilo, že mal najprv vrastený necht na nohe a zubný kaz-medizubný, ktorý nebolo vôbec vidieť, akonáhle sme toto vyriešili tak sa znížili aj agresie u neho tak o 90 percent, žial si vtedy toto správanie trocha zafixoval, tak to odburávame a celkom to ide. ťuk ťuk.
Inak toto už niekoľko známych s autíkmi riešilo revy od rána do večera, agresie a následne sa zistil zubný kaz. Skúste mu mrknúť do pusinky, viem, že je to tažké ja som ho šteklila tak, že ležal a pri umývaní zubov ho učila otvorím pusinu, vydržím a postupne sme sa dopracovali že ju otvorí a nechá si pozrieť zuby, ukazovala som mu to na tom plastelínovom zubárovi a tak v rámci hry som neverila, ale zafungovalo to a to je on na tom dosť blbo DA s SMR a nemluviaci. Držím palce, nech sa to zlepší!!!
Úzkosti, agresivita, žiarlivosť....
(Zuzana, 15. 11. 2010 12:26)tak toto poznám dôverne aj ja. Maťo vtedy ale útočí na mňa a nie na osobu s ktorou sa rozprávam. Nemôžem sa rozprávať ani s manželom, ani s dcérou, okamžite útočí a rozno na tvár a s rozbehom. My neberieme žiadne antidepresíva, ale len sirup na podporu mozgovej činnosti. Ešte doužívame túto fľašku a chcem to vysadiť a som zvedavá, či sa trochu skľudní. Možno sú tie naše deti len oblbnuté tými nešťastnými chemikáliami.........
Návštěvy
(Monika, 15. 11. 2010 10:38)
Návštěvy byly problém i u nás. Jára byl spíš úzkostný, že se někde choulil, nebo plakal, nikoho nenapadal. Bohužel, tohle si nikdo nevybírá...Souhlasím s tím, že dítě s PAS se bít nemá. Nepoučí se z toho, ale může pak používat agresi vůči ostatním dětem. Ty i babička jste bezvadné, máte můj obdiv, že jste to takhle ustály. I mě občas ujedou nervy a járu plácnu. Nikdy to ale ničemu neprospělo, proto se taky snažím být v klidu a nebrat všechno tak vážně.
Napadlo mě, že by možná nebylo špatné Jeníka odměňovat za dobré chování při návštěvě. Domluvit se s někým, aby přišel třeba jen na 10 min, na kávu. Jeníka upozornit, dát mu všechno do režimu i s následnou odměnou, když návštěva odejde. Třeba by se to časem nacvičilo...Taky mě napadlo, že třeba Jeník neví, co má během návštěvy dělat, co mu dopředu naplánovat nějakou oblíbenou činnost?
Re: Návštěvy
(Amelie, 15. 11. 2010 11:14)Ano, téměř vždy se snažím jít cestou odměny za dobré chování. Křik a bití k ničemu nejsou, Jendu to naopak rozlítí ještě víc. Pamatuji si větu ze semináře o PAS - chválit a chválit: "Hezky nekřičíš, Jeníčku!" A Jenda jde po mém vzoru a když přežije třeba umytí vlásků bez řvaní, tak už sám hlásí: "Jeník vůůbec neplakal". Nechce chodit nakupovat, chce raději počkat v autě, ale párkrát tam plakal. A dnes mi hlásil: "Jeník byl šikovnej, Jeník neplakal". :-) I ty návštěvy jednou vypilujeme.
Léky
(Dana s Betynkou, 13. 11. 2010 8:26)Marci, rozhodně bych se také pokusila nechat změnit léky, očividně mu Zoloft neprospívá a nepomáhá...a bez léků na úzkosti prostě asi Jeník zatím není schopný fungovat. Nejsem žádný lékový zastánce, ale tady už je vidět, že to je těžké nejen pro vás, ale i jeho samotného musí tohle nutkání strašně obtěžovat a zatěžovat. U léků je to těžké...málokdy se podaří zkombinovat je napoprvé. (mě kombinovali antiepileptika od puberty a podařilo se to až za pět let). Máš pravdu, bitím se nic nevyřeší,ale chápu, že nervy ujedou, mě by teda po tomhle taky ujely...Když nás Betka bije kolikrát to taky nezvládnu. Pak mě to strašně mrzí. A když pak spinká, chodím se na ní dívat a omlouvám se za to...Tak uvidíš. Vám léky píše neuro nebo psychiatr?
Co tak pořádně naplácat na zadek
(S., 12. 11. 2010 18:17)
aby to cítil a viděl že se maminka opravdu zlobí?
Nikdo mu takové chování venku nebude tolerovat- ty jeho záchvaty, vyložené zlomyslné naschvály... leda že by byl zavřený stále doma s tolerantní maminkou nebo v ústavu.
Re: Co tak pořádně naplácat na zadek
(Amelie, 12. 11. 2010 18:33)
Včera chudák dostal během toho odpoledne na zadeček 2x, ale nejsem na to vůbec pyšná. Nehledě na to, že na mě dcera pak řvala, že postižené dítě se nebije, že ON za to přece nemůže. Ne, nemůže, ale já mám nervy taky jen jedny...a tolerovat mu to určitě nebudu. Musí se naučit, že takhle se chovat nesmí!!!!!!!! Ale věřte, že bití k ničemu nevede, protože se nepoučí. A vždy toho pak večer při rekapitulaci dne lituji. I když moje babička říkala: "škoda rány, která padne vedle"...není to tak.
Re: Co tak pořádně naplácat na zadek
(Amelie, 12. 11. 2010 19:50)S: Zajímalo by mě, zda má vaše dítě autismus, těžké projevy ADHD, úzkosti, těžké OCD rituály a poruchu chování? Když ho budu bít, tak mu vypěstuji nějakou další psychiatrickou diagnozu a naučím ho, že může druhé také bít, ale neudělám z něj "lepšího" člověka... a určitě mu nepomůžu. Znám lidi, co je v dětství rodiče bili a doteď tím ti jedinci trpí....
Re: Co tak pořádně naplácat na zadek
(Teda, 12. 11. 2010 20:20)
docela mi milá/ý S. připomínáte mou mámu. Ta by taky všechny vychovala bitím. Neříkám, že člověku neujedou nervy a ruka. Ale tady je přece jasné, že Jeník není rozmazlený harant, ale opravdu nemocný chlapeček a že je v tom našem světě ztracený.
A proto tolik obdivuju jeho maminku za její trpělivost a nezměrnou lásku a to, že je většinou schopná vnímat jen to pozitivní a dokáže se radovat s Jeníčkem při jeho malinkých, pro nás bezvýznamných radostech a objevech.
psychiater
(Hanka a Valerik, 12. 11. 2010 19:34)
Amely to by chcelo dobrého psychiatra ludia si chvália túto dr. http://www.schmidtova.eu/ Je vraj síce dosť drahá a neviem či pre vás nie je aj daleko, ale keby to pomohlo...
má skúsenosti s aspíkmi, zoloft je dobrý liek prvej voľby ale možno skutočne Jeníkovi nesedí, nebol by prvý ani posledný. Chce to nájsť niečo čo mu pomôže, bud iný liek, alebo nejakú kombináciu. Zoloft je antidepresívum ale neviem či až tak pôsobí na úzkosti, jeník môže mať auti aj skombinované s niečím iným, ja teraz čím dalej tým viac premýšlam u v. o bipolárnej poruche, dosť vecí tomu nasvedčuje a ako som googlila tak pri AS je hodne často ešte aj nejaká iná pridružená psychiatrická diagnoza, keď nájdem ten článok tak hodím bolo to vo Wikipédii. Dosť ma udivili články zo zahraničia koľko autíkov má napr. aj bipolárnu poruchu alebo niečo iné. tu som o tom takmer nepočula. Dosť dobrá knižka je agresivita u ludí s MR a autizmom je tam kapitola aj psychiatria táto dr. schmidtová tam o tom píše, aké lieky sa kedy používajú. Mne príde u Jeníčka, že on to nevie ovládnuť, že za to nemôže , keby to bolo "tyranstvo" tak podľa mňa to nevydrží tak dlho, on má (môj názor) úzkosť, bojí sa zmien, babička je zmena, do vášho domu nepatrí, ohrozuje ho,proste to vníma ako ohrozenie podľa mňa. ty si jeho istota, možno aj troška žiarli, mne to tiež robí v. keď telefonujem, alebo tu mám kamošku, ale on neútočí na tých ľudí len ma ťahá preč, alebo súrne niečo potrebuje a pod. Pri takejto agresivite alebo autoagresivite ničím neodkolonitelnej tam už iná voľba ako lieky nie je, toto sa nedá zvládnuť behaviorálne (môj názor) na kurze o autizme kde som bola nám ukazovali na videu kluka čo celé dni aj noci prereval, tlkol si hlavu o podlahu, neodkloniťeľný, nezaberalo nič, vylúčili aj zdravotné dôvody, nakoniec nasadili 2 kombináciu bavila som sa s maminou berie antipsychotiká a AD a teraz je úplne v pohode a kľudný. On sa musí hodne trápiť aj Jeníček keď má vkuse úzkosti a takto sa prejavuje. ja som dosť odporca liekov, V. neberie nič, ale keby sa takto prejavoval, tak už do nich idem. Držím palce aby ste našli nejakú dobrú kombináciu a zabralo to a Jeník babičku vyobjímal a vybozkával. Môj autík je zase dosť kontaktný a emocionálny on aj sám od seba sa chodí túlliť k babke. robí nám často nervy, ale toto nás dobíja, neviem si predstaviť, žeby som toto s ním nezažívala musí to byť extrémne náročné, že nemáš aj pozitívnu spätnú odozvu.
Re: psychiater
(Amelie, 12. 11. 2010 19:44)Děkuji, Schmidtové zavolám a knihu Agresivita u dětí s MR a s autismem si někde seženu. Ano, máš pravdu, babička "sem nepatří, je to změna a on neví, jak reagovat..."..děkuju, moc jsi mi pomohla.
...
(Lucka, 12. 11. 2010 19:18)
améli přesně chápu jak se asi cítíš,znám to také,poslední dobou nemůžeme k nikomu na návštvu:-(A k nám návštěvy moc chodit nechtějí:-(Né že by Justy ubližoala to ne,ale je hrozně rychlá a docela hlučná,všude vleze atd...Už asi měsíc chceme navštívit malou Ntálku Justýnky sestřenici,ale prostě to nejde,vůbec nás nepozvou a když chceme přijet vždycky se na něco vymluví,že nemají čas a zrovna něco mají...Justy totiž jak lítá tak pokaždé vzbudí Natálku a to není žádoucí...:-(Jinak je moc hodná,ale lidem to i tak vadí:-(
Drž se !!!♥♥♥!!!
Teda
(Andrea, 12. 11. 2010 18:19)
při čtení jsem přišla na dvě věci
Za 1. už vím po kom jsi. Ty i tvoje maminka jste úžasné.
Za 2. myslím, že Jéňa ti tímhle zvláštním způsobem dává najevo, že tě má rád. Možná, že nechápe, že je to láska, ale asi nějak jinak nedokáže říct: "Potřebuju tě, buď se mnou."
Což nevylučuje to, že takové chování je nepřijatelné a nějak to budete muset řešit. Už proto, aby jsi nebyla jak ten kůl v plotě. To mimochodem taky znám.
Já ti psala už o tom Zoloftu. Jestli dřív takový nebyl...já bych fakt zkusila dát něco jiného. Někdy ty léky třeba proti afektům, ty afekty vyvolají...to není chyba tvoje ani dr. Prostě je chyba, když dr. bude trvat na svém a lék nezmění...
A vlastně... jsem přišla ještě na třetí věc.
Jsi úžasná!!! Drž se.
Léky
(Hepča, 16. 11. 2010 13:59)